یکشنبه ۵ آذر ۱۳۸۵ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین‌: بی بی سی از آغاز دور دوم انتخابات اکوادور در روز یکشنبه 26 نوامبر(5 آذر) خبر داد.

نظر سنجی‌ها حکایت از شانس مساوی دو کاندیدای حاضر در انتخابات دارد.این گزارش در حالی روز یکشنبه از سوی بی.بی.سی انتشار می‌یابد که روزنامه ال موندو روز شنبه نوشته بود: براساس آخرین نتایج نظر سنجی‌ها که توسط مؤسسات نظر سنجی سداتوس و گالوپ انتشار یافته‌اند و در داخل اکوادور نشر آن‌ها ممنوع است، رافائل کورئا در دور دوم انتخابات خواهد توانست با 52 درصد آرا در برابر  48 درصد آرا از نوبوای ثروتمند پیشی بگیرد.

بی.بی.سی می‌افزاید:ناظران بین‌المللی خواستار خویشتنداری دو کاندیدای حاضر در انتخابات به هنگام اعلام نتایج شده‌اند.سازمان دولت‌های آمریکایی نیز از دیگر سو خواهان شمارش کامل آرا پیش از اعلام نام فرد پیروز در انتخابات شده است.

این درخواست‌ها در حالی مطرح می‌شوند که هر دو کاندیدای دور نهایی انتخابات متعهد شده‌اند در صورت پیروزی محور سیاست‌های خود را بر  اشتغالزایی ،مبارزه بافقر و فساد متمرکز کنند.

به رغم آنکه به نظر می‌رسد دو کاندیدا در شرایط مساوی قرار دارند نظر سنجی‌های انجام شده نشان می‌دهد که رافائل کورئای چپگرا قدری از رقیب راستگرا و ثروتمند خویش آلفردو نوبوا پیش است.با این حال و با توجه به آنکه هنوز بسیاری از واجدان شرکت در انتخابات مردد به نظر می‌رسند،نمی‌توان پیش بینی دقیقی از نتیجه این انتخابات ارائه داد.

جدال در کشوری دوقطبی

به واقع اوضاع سیاسی در اکوادور بحرانی است و این کشور کاملا دو قطبی شده و مردم از عملکرد سیاستمداران خود ناامید هستند و به دنبال تغییرات سریع و گسترده در اوضاع کشور.

با نگاهی به گذشته نه چندان دور می‌توان به خوبی به وضعیت اسفناک حاکم بر سیاست اکوادور، پی برد ؛طی 10 سال اخیر اکوادوری‌های خشمگین سه رییس جمهور را وادار به ترک قدرت کرده‌اند و از سال 1979 تا کنون تنها سه رییس جمهور دوران ریاست خود را به پایان رسانده‌اند.

اکوادور حتی در عرصه انتخاباتی نیز با مشکلاتی روبرو است.در ماه اکتبر و پس از برگزاری دور اول انتخابات ریاست جمهوری،رافائل کورئا ادعای پیروزی کرده بود و گفته بود:در انتخابات و به هنگام شمارش آرا تقلب گسترده‌ای صورت گرفته است.

در مقابل این اظهارات،آلفردو نوبوای راستگرا که ثروتمندترین مرد اکوادور نیز محسوب می‌َشود،ادعا کرده بود که هوگو چاوز رییس جمهور ونزوئلا از نظر مالی ستاد کورئا را تامین می‌کند.نوبوا همچنین مدعی شده بود:"کورئا خواستار شورش است،یک جنگ داخلی که در آن فقرا کشته می‌شوند."

این ادعا‌های عجیب در حالی از سوی نوبوا مطرح می‌َشوند که وی پیشتر دوبار در سال‌های 1998 و 2002 در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کرده بود و نتوانسته بود بر رقبا پیروز شود. 

نوبوا که  شکست‌های تلخی را طی دو دوره اخیر انتخابات متحمل شده است قصد دارد با مطرح کردن ادعا‌هایی کهنه و قدیمی رقیب را از میدان دور کند،از جمله او  رقیب خویش را متهم می‌کند که قصد دارد یک نظام کمونیستی در کشور ایجاد کند واکوادور را در زمره متحدان ضد آمریکایی ونزوئلا درآورد.نوبوا که ثروت خود را از تجارت موز به دست آورده می‌گوید در صدد است زمینه‌هایی را برای افزایش سرمایه گذاری خارجی در کشور ایجاد کند.او همچنین برای تهییج افکار عمومی همواره و به هنگام انجام تبلیغات انتخاباتی یک نسخه از انجیل را همراه خود می‌برد.

کورئا نیز برای خنثی کردن تبلیغات منفی رقیب خویش می‌گوید که قصد دارد در زمینه  سرمایه گذاری‌ها با شرکت‌های نفتی خارجی وارد مذاکره شود.
این کاندیدا‌ی چپگرا در آخرین دور از مبارزات انتخاباتی خود،از طرفدارانش خواست تا ماشین‌های حامل صندوق‌های رای را تعقیب کنند تا از عدم انجام تقلب اطمینان حاصل کنند:"مواظب باشید آرا خرید و فروش نشود."کورئا در پایان هشدار داده‌است:در صورت پیروزی نوبوا،اکوادور تبدیل به ملک مطلق این موز دار ثروتمند خواهد شد.

کد خبر 9393

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز